s/y Aquileja

BÅTEN

Båten jag seglar på under mina upptäcktsfärder till sjöss är en Linjett 40, d v s en båtmodell av typen Linjett som är 40 fot lång. Fast ska man vara petig med avrundningen är den snarare 41 än 40 fot.

Linjetterna byggs på Rosättra Båtvarv i Stockholms skärgård – Ostkustens äldsta båtvarv. Kännetecknande för en Linjett 40 är en bra kombination av kappseglare och bekväm bobåt/utfyktsbåt. Dessutom har den vackra linjer och lyxiga inredningssnickerier i mahogny. Den har också en del egenskaper, lutande stäv t ex, som gör den lämpad för tilläggning i skärgårdens alla naturhamnar. Men, den gör även väl ifrån sig i havssjö.

Linjetterna byggs på Rosättra Båtvarv i Stockholms skärgård – Ostkustens äldsta båtvarv. Sent 2004 beställde jag min båt av varvet och våren 2006 sjösattes hon för första gången.

2006-04-29: Min f d fru, tillika båtens gudmor, förrättade traditionsenligt dop. Båten döptes till Aquileja, en av hennes favoritblommor. Av någon anledning säger man att ett båtnamn ska börja på a och sluta på a, så det passade ju också bra. Efteråt blev det fest för uppåt 50 personer med familj, vänner och varvspersonal. Båtens konstruktör och varvets förre VD Mats Gustavsson höll ett fint tal som berörde många. Alla kom också ombord och såg sig nyfiket omkring. Jag minns särskilt min mammas kommentar när hon kom ner och fick syn på pentryt: – Va! Är det där köket?!

Några data (enligt mätbrev*):

– Längd över allt: 12,38 m
– Bredd: 3,71 m
– Djupgående: 2,01 m
– Deplacement: 8,73 ton
– Masthöjd över vattenlinjen (exkl antenner): 18,5 m (varvets uppgift)
– SRS** med undanvindssegel:  1,281

* Ett mätbrev innehåller grundläggande data om fartyget som för den kommersiella sjöfarten ligger till grund för beslut om bemanning, behörigheter, tekniska regelverk och avgifter. För fritidsseglare är främst syftet med att ta ut ett mätbrev att fastställa ett SRS**-tal.

** SRS står för Svenskt Respitsystem. SRS är seglingens handikappsystem som syftar till att båtar med olika prestanda ska kunna kappsegla mot varandra. Systemet har ersatt det tidigare begreppet LYS som introducerades 1970. Måttstocken var då båttypen Allegro 27 som fick LYS-talet 1,0. En båt med t ex LYS-talet 1,29 skulle alltså segla 29 % snabbare än en båt med LYS-talet 1,0.
.

MANÖVRERING OCH SEGLING

Foto Mikael Haake, 2019-07-13. På väg i finska skärgården från Jurmo mot Hangö.

Till Aquileja finns följande segel:
– storsegel (tape drive med kolfiberförstärkningar) 44 kvm,
– genua 1 (tape drive med glasfiberförstärkningar) 46 kvm,
– genua 3/110%-fock (tape drive med kolfiberförstärkningar) 34 kvm,
– självslående fock (tape drive med glasfiberförstärkningar) 27 kvm,
– stormfock,
– lättvindsspinnaker med strumpa 95 kvm,
– hårdvindsspinnaker 88 kvm och
– asymmetrisk spinnaker (Code 0).

Aquileja med hårdvindsspinnaker på väg från Harstena mot Öja. Foto Mikael Widmark 2017-08-11.

Övrig utrustning vad gäller manövrering och segling: fyra vinschar varav två eldrivna, försegel på rulle, extra försegelfall, tysk skotning av storsegel, fast bomkapell (lazy bag), dubbla ankare inklusive bogankare med elektriskt ankarspel, möjlighet att nyttja elektrisk vinsch för akterankaret, fjädrande rulle som samlar upp ankarlinan i akterstuven, bogpropeller, radar med balanserad upphängning av antennen, gps, plotter med radaroverlay och AIS, logg, ekolod, vindinstrument, autopilot med fjärrkontroll, VHF-radio med mastansluten antenn samt extra VHF-radio med inbyggd antenn, motor 55 hk och bränsletank 160 liter.

Gummijolle som hänger i dävertar samt fyrtakts utombordare.
.
.
.SÄKERHET

Livflotte för 10 personer, VHF med DSC, automatisk mistlur, åskledare, två brandsläckare, brandfilt, hård livboj med lampa och drivankare, Hansalina, automatiskt uppblåsbar livboj, Rescue sling, nödbloss och -raketer, räddningsvästar med inbyggda livselar, livlinor, däcksband (Jackstay) och torrdräkt.
.

KOMFORT OCH ESTETIK

När seglingen är avklarad är det väl sörjt för en bekväm vistelse ombord. Det går inte att ta miste på Rosättra-varvets långa tradition av båtsnickeri. Salongen är inbjudande med de fina träarbetena, den stora soffan och de två bekväma fåtöljerna.

Övrigt vad gäller komfort och estetik: Extra långa kojer i hytterna (220 cm), bäddmadrasser, måttsydda lakan, läderklädd mast i salongen, skåpdörr med intarsia, luftburen värme, färskvattentankar med en sammanlagd volym om 300 liter, varmvattenberedare, dusch på toa och på badplattformen, toa med septiktank 80 liter, TV, radio med CD och DVD, möjlighet att med kabel strömma musik via telefon, extra stereoförstärkare, fyra högtalare och subwoofer i salongen samt två högtalare i sittbrunnen, batteribank litium för förbrukning 285 amp, batteribank bly för startmotor och elvinschar 170 amp, landströmsanslutning för laddning av batterier och uppvärmning av vatten i varmvattenberedare, solceller 170 W, 220 V ombord utan tillgång till landström (via inverter 1200 W), åtta 220 V-uttag, fyra USB-uttag för laddning av mobiltelefoner, två 12 V-uttag (cigarettändare), gasolspis med ugn, kylbox 75 l, sprayhood, sittbrunnskapell och teakdäck.

Övernattning i hytter:

– 2 i förpik (+ litet barn)
– 2 i akterhytt B
– 1 i akterhytt C (+ litet barn)

Övernattande i salong (soffa med iläggsskiva och iläggsmadrass):
– 1-2 personer

Förpik.
Förpik
Akterhytt B

Vill du följa alla inlägg från bloggen?