För snart ett år sedan tipsade mig min kompis Mats om att man sålde Interrailkort för halva priset. – Men, erbjudandet tar slut imorgon, så du får skynda dig på. Så utan en aning om vart eller när jag skulle resa, slog jag till på en tvåmånaders biljett i 1 klass för runt 4800 kr. Rätt OK pris. Steg för steg mognade en tanke om att luffa runt med skidor i Alperna och att avsluta med att resa söderut i Italien. Vi får väl se hur det blir.
När jag började prata med vänner och bekanta om mina planer eller dryftade frågan i någon Facebook-grupp, fick jag alltid höra typ ”- Ska du ha skidor med dig!?”, ”- Det går inte!”, ”- Det har jag provat, aldrig mer.” eller ”- Det är mycket enklare att hyra.” Jag tycker inte det är särskilt enkelt att hyra. Var ligger skiduthyrningen? När är den öppen? Är det kö? Måste jag förbeställa? Får jag rätt utrustning eller behöver jag gå tillbaka och byta något? En tidstjuv helt enkelt, när det enda man vill är att komma ut i backen. Och dyrt är det också. Som exempel kan nämnas en uthyrning i Obertauern som ville ha 74 € (826 kr i skrivande stund) för en dags hyra av skidor, stavar, pjäxor och hjälm). Så, nu skulle jag försöka vederlägga alla olyckskorpars påståenden om att man inte kan luffa runt på tåg med skidutrustning.
Jag får ju i och för sig hålla med om att det kändes som lite av en utmaning. Hur mycket plats finns det på tågen för den typen av bagage? Och hur skulle jag packa utan att ge avkall allt för mycket på min rörlighet? Mycket googlande blev det, men till slut föll valet på en skidväska av typen DB(tidigare Douchebag) The Djärv Original Snow Roller (reas på Stadium nu för 2299 i st f 3299). Som namnet antyder är det en rullväska. I denna har jag förutom skidor och stavar, pjäxor, hjälm, ryggskydd, alla skidkläder, en dagturssäck och lite till. Jag fick chansen att prova den under en kortresa till Kittelfjäll och det funkade bra. Jag har kompletterat den med några spännremmar så att jag kan ställa den på högkant och dra fast den i lämpligt räcke eller dylikt och därutöver har jag försett den med en kort vajer med hänglås, så att jag kan låsa fast den när jag lämnar den utan uppsyn. Inget problem att klippa den vajern, men jag tänker att det i alla fall hindrar ”tillfället gör tjuven”. Som dagturssäck valde jag en hopvikbar rygga av typen Matador Beast 18. Den kan synas dyr (normalpris runt 1700 kr) i förhållande till sin storlek, men den är lite fiffig då den, utan att ge avkall på en inbyggd ram, går att vika ihop. Därutöver har jag en gammal vandringssäck. Upptäckte kort innan jag skulle resa att materialet börjar pulvriseras, men den får duga den här gången. Kanske kan detta tjäna som inspiration åt någon med liknande funderingar.
Hur planerar man sedan själva rutten? Ja, inte vet jag vad som är bäst. Jag valde snön. Det började med rapporter om att det var ont om snö i Alperna och jag tänkte först att det var då ett jäkla år att välja att luffa runt i Alperna. Sedan kom det rapporter om att det hade vräkt ner snö, framförallt i Österrike, så Österrike fick det bli och när jag jämförde snödjup på olika orter fastnade jag för Obertauern som skulle höra till orterna med mest snö, 1,5 m i byn och 2,2 m på berget. Det går inga tåg dit, så sista benet från Radstadt blir med postbussen. Däremot var det hopplöst att hitta boenden till rimligt pris i byn Obertauern. Egentligen hade jag tänkt göra som i Spanien, att i huvudsak förlita mig på Airbnb, men det verkar inte funka på skidorter. Till slut, efter flera timmars sökande hittade jag ett hotell i Mauterndorf söder om Obertauern, där jag bokade mina fyra första nätter. Men, inte genom booking.com, hotels.com eller liknande sajter utan genom att söka på Google maps (!).
Så var det då dags! 45 år sedan sist. Hmm… Den är alltid sen, sa en medpassagarerare förra gången jag väntade på bussen vid Täljövikens hållplats. Än så länge har jag inte kunnat vederlägga hennes påstående. Skälet till förseningen idag uppgavs vara ”Framkomlighetsproblem”. Snö eller halka? Nej! Mycket trafik? Nej! Något man drog till med bara för att det lät ursäktligt? Kanske. Medans vi stod där och väntade på den försenade bussen kom en buss på väg åt samma håll som vi skulle åka, skyltad ”Ej i trafik”. Ibland undrar man… Den här gången var jag dock ute i mycket god tid, i alla fall med mina mått mätt.
En av killarna bekände dessutom att det var första gången han åkte nattåg och tyska motsvarigheten till SJ, Deutsche Bundesbahn (DB), tycks inte längre ha några sov- eller liggvagnar i trafik. När jag googlar på DB:s webbplats tipsar man om att österrikarna och att även den kroatiska och ungerska järnvägen kör ”riktiga” nattåg. Att även SJ numera kör nattåg från Hamburg till Stockholm, det verkar man ha missat.
En generationsfråga kanske, men vet alla läsare skillnaden mellan en sovvagn och en liggvagn? I en liggvagn har varje kupé vanligtvis sex bäddar. På bilden ovan tjänar mellan- och underbitsarna som sittplatser, men när det blir dags att sova fäller man upp de nedre ryggstöden och vips har man sex liggplatser. Man brukar få en kudde och en filt och här fick vi även en slags reselakan att bädda med. Toaletter och tvättmöjligheter finns i korridorens vagnsändar. I en sovvagn däremot är det bäddat på riktigt och man brukar vara max tre personer per kupé där det också brukar finnas ett handfat och ibland har man även tillgång till dusch. När jag var barn kommer jag också ihåg att jag fascinerades över att det fanns en flaska under handfatet för pojkar och män att kissa i. Hur man tänkte att kvinnor skulle bära sig åt är däremot skrivet i stjärnorna.
Det kan ibland vara lite speciellt att resa själv. Det är t ex inte ovanligt att restaurangpersonal granskar en lite ifrågasättande. – Är du själv? Så var det även här på den enda restaurangen som fanns i närheten, Schialm. Två av tre kvällar fick jag trycka i ett hörn, men den fjärde kvällen var jag inbjuden att göra Reiner och hans fru Pia sällskap. Tack för en trevlig kväll!
Nu var dags att packa väskorna och dra vidare. Mer om det i nästa avsnitt.