Aabenraa-Samsö

Med Gunilla Albrektson
Rutt: Aabenraa-Aarö-Assens-Ellebaek vig (på svaj)-Middelfart-Samsö (Mårup)
Datum: 22-28 juli 2018

På jakt efter smör ramlade jag istället på en gubbe som hyrde ut dressiner. Som kontrast till all segling har jag ägnat ett par timmar åt järnvägsarkeologi. Godstrafiken på denna korta bibana (6-7 km) mellan Aabenraa och Rödekro upphörde tydligen 2001 och persontrafiken redan på sjuttiotalet. Historien sätter sina ”spår” på många sätt. Eftersom Aabenraa var tyskt fram till 1920 drevs banan av preussiska statsjärnvägen fram till dess. Preussare på Jylland? Känns som en främmande tanke.

Aabenraa gav intrycket av en sömnig håla. Trots en del fina kvarter var det övergripande intrycket: Inget ställe man tar en omväg för.
Aabenraa
Aabenraa
Aabenraa
Aabenraa
Aabenraa

I Aabenrå mönstrade Gunilla på. Gunilla var även med första gången jag deltog i en minieskader ordnad av Singel & Mingelsegling i Stockholm, en kylslagen Kristi Himmelfördshelg 2014. Nu var det lite varmare… Första målet blev Aarö. Lilla Bälts pärla enligt reklamen.

Aarö. Tropisk kväll med nordiskt ljus. Kan det bli bättre?
Aarö.
Dags för ett morgondopp.
Det där med Lilla Bälts pärla, tyckte vi nog var att ta i.
Dankarna ville på sin tid få ett kapell. Tyskarna ville ställa sig in och byggde en hel kyrka, dock i tysk stil. Danska kyrkor är ju vanligtvis vita.
Kort segling mot Assens.
Vad är nu detta? Vad många skutor…
Skutseglingen Fyn runt visade sig göra ett nedslag i Assens.
Hellre shabby chic i en riktig hamn än i en lystbådshavn flera kilometer utanför centrum…
Assens

Anna: Ska inte riktiga skutskeppare röka pipa?
Assens

Även danska marsvin (tumlare) bjöd på underhållning både utanför Assens hamn och när vi seglade vidare. 🙂

Assens

Om nu inte Aarö levde upp riktigt till förväntningarna visade sig istället Assens vara en fin gammal by.

En mysig port kan leda till en mysig innergård. Lite väl nyfikna kanske visade det sig att vi klampade in i en privat trädgård. Oj, undskyld forstyrrelsen. Nei, nei kom in, kom in kontrade husfrun som sprang och hämtade sin man. Se här vad ni svenskar har ställt till med. Någon gång på 1500-talet var svenskarna tydligen och ställde till oreda i Assens och sköt en kanonkula mot byns kirke. Man kan ana skadan på bilden, snett till höger nedanför klockan. Annars skulle man ju snarare kunna tro att det hade ett samband med Karl X Gustavs fälttåg över Bälten 1658. men, men…
Vi fortsätter våra strövtåg i byn, men håller oss nu på gatorna.
Assens
Assens
Assens
Assens
I alla fall förr, fanns det ett Miniland i Halmstad. Här är då Assens motsvarighet.
Vad gör man när temperaturen i skuggan når 33 grader? Då kan ju inte jag vara sämre, med tanke på alla ”hinkbilder” som lagts upp på Facebook.

🙂 ☀️ ⛵

Lotta Gustafsson
Bra där⛵😂 ‼️

Salomonsson Claes
Är det båt duschen ?😀😀😀🤗

Per Karlbom: En av dem 🙂

Hans Berkegård
bucket challenger innehåller väl isbitar också, en delikatess som är sällsynt i dessa tider.

Per Karlbom: Hårdvaluta. Is alltså ☀️

Och Gunilla ville ju inte vara sämre än skepparen.

Att i Lilla Bält ställa autopiloten på en viss kompasskurs är inte att rekommendera. Vi upplevde strömhastigheter på upp till tre knop så rätt vad det var kunde man vara någon helt annan stans än man tänkt sig.

På svaj i Ellebaek vig.
Vi vaknar upp i en behaglig lantbruksmiljö. Och ankarfästet höll, vi ligger kvar 🙂
På väg in till Middelfart går vi under den gamla Lilla Bältbron. Där går fortfarande tågen och vi var även uppe och cyklade på bron.
På väg in i gästhamnen i Middelfart.
Trångt och mysigt i gammelhamnen i Middelfart.

Middelfart, ännu en dejlig by.

Middelfart
Vy från Lilla Bält bron
Den gamla Lilla Bältbron utgjorde den fasta förbindelsen mellan Fyn och Jylland från det att den stod klar 1935 fram till dess att den nya motorvägsbron stod klar 1970. Det måste ha varit en rejäl flaskhals på sextiotalet när bilismen ökade. Som synes, tågen går fortfarande på den gamla bron. Här dessutom med ett tyskt lok. Annars är det ju en utmaning att få lok att kunna köra mellan olika länder. Jag läser att det finns tjugo olika signalsystem i Europa. Dessutom skiljer sig elförsörjningen åt. Enligt Wikipedia har Danmark enfas växelström, 25 000 V och 50 Hz emedan Sverige och Tyskland har enfas växelström 15 000 V, men bara för att krångla till det ytterligare, har Sverige tydligen 16 ⅔ Hz och Tyskland 16,7 Hz. Jag antar att just det här loket måste ha utrustats med i alla fall dubbla elsystem.
Middelfart
Assens. Det går ju inte att låta bli…
Mat i magen gör en go och glad. Lite vin dessutom gör ju inte saken sämre.
”Nya” (1970) Lilla Bältbron.

Äntligen har Aquileja kommit ut i Kategatt. Vattnet är ofta Medelshavsblått och maneterna har nästan försvunnit. Vi tog ett lite rejälare skutt, från Middelfart till norra delen av Samsö, Mårup.

Dagens mål, Samsö, siktat.
Mårup havn, Samsö.

Idag utforskade vi norra delen av ön. Här är väldigt vackert och här finns också byn Nordby som har utsetts till Danmarks mest välbevarade landsbygdsby.

Nordby på Samsö. Gulligull i kvadrat.
Nordby, Samsö.
Matchade miljön i övrigt.
Nordby, Samsö.
Nordby, Samsö.
Vem sa att Danmark var platt?
Man kanske skulle ha tagit bussen istället?
Vad ska man vänta sig med ett sådant namn, Ballebjerg. Döm själva 🙂 Danmarks Brösarps backar.
Vad ska man resa till Medelhavet för?
Längs stranden från Ballebjerg till Mårup havn.

En utmaning i Danmark, inte minst när det blåser mycket, är de ibland väldigt trånga hamnarna. Peppar, peppar hittills har allt gått bra, men idag blev vi åskådare till en tysk båt som dunsade in i sin granne när de skulle lägga ut. Efter ytterligare cirkusuppvisningar i hamnen lade de sig bredsida mot oss och en bister skeppare kom över med kamera och visitkort i högsta hugg. Har aldrig tyckt att det varit något problem att segla själv, men härnere vet i sjutton… Bra med gastar

Vad händer? Den här vädertypen hade jag nästan glömt bort att den existerade. Noterade upp till 22 m/s innan blixtarna gjorde att jag slog av allt. Inte för att jag vet om det hjälper..

Kommentarer

Marita Haaga
Whoooa! Är allt bra?

Per Karlbom
Spännande omväxling till all sol och värme 🙂 Undrade bara ett tag om bryggpollaren skulle hålla när vi fick slagsida som värsta kryssen.

Susanne Roos
Jösses! Hoppas allt gått bra!

Cecilia Alvthin
Hoppla! Ja när det slår om lan det gå fort! Hoppas allt är väl.

Ulf Stenfeldt
Jisses, ser att fendern blåser upp på däck.

Helene Ekström
Uj!

Per Karlbom
Det var kanske en nyttig påminnelse om att tropikerna inte har flyttat permanent till Norden. Allt gick bra och bryggan höll. Nu skiner solen igen ☀️

Salomonsson Claes
😀😎🤗

Eva-Mi Jungefeldt
Oj, jäklar vad det blåste. Man ser hur fenderten lyfter 😱

Kommentarer
Caroline Halldén
När vi seglade i dessa farvatten blev vi lite mer ödmjuka beträffande bogpropeller.
.
Ulf Stenfeldt
Många fina bilder. Tack för att du delar.

Vill du följa alla inlägg från bloggen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.